Dr's Dessert

Dr's Dessert
Follow our instagram @drsdessert. Base in Kota Bharu, Kelantan. msg/whatsapp 019-4424904 untuk order.

Tuesday 11 November 2014

Resepi Kek Cawan Vanilla

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sudah lama giler saya tak update blog. Maklumlah busy sikit dengan bisnes @drsdessert. So sape2 yang duk Kelantan terutamanya area Kota Bharu, berminat nak order cake dengan saya, bolehlah follow @drsdessert. :D Saya juga sibuk nak masuk clinical year dentistry. Banyak have to prepare. Yes and Alhamdullah, I'm already a 4th year dental student. Doa2kan saya supaya dapat finish all the requirements in 2 years time. Amin.

So hari ni saya nak share resepi kek cawan atau cupcake vanilla. Memang sedap wa cakap kat lu. Moist dengan creamy rasa vanilla. SUPER SEDAP!

Resepi ni saya ambik dari blog Azie Kitchen dan saya edit mengikut citarasa saya. Thanks kak Azie for the amazing recipe.


Bahan-bahan:

1) 3/4 cawan butter (170g) - suhu bilik
2) 3 biji telur - suhu bilik
3) 2 1/2 cawan all purpose flour (saya guna tepung gandum)
4) 1/2 sudu teh garam
5) 1 3/4 cawan gula kastor (saya guna 1 1/4 cawan sahaja)
6) 3 sk vanilla
7) 1 1/4 cawan susu
8) 2 1/2 sudu teh baking powder

Cara-cara:

1) Panaskan oven pada suhu 170°C.
2) Satukan dan ayak bersama tepung, garam dan baking powder.
3) Putar butter dengan kelajuan tinggi selama 30 saat. Masukkan gula dan putar sebati. Masukkan telur satu per satu sambil terus diputar.
4) Masukkan tepung dan susu secara berselang seli dengan kelajuan perlahan. Kacau sebati.
5) Tuangkan adunan ke dalam cawan kertas 2/3 penuh dan bakar selama 15-18 minit sehingga kekuningan atau sehingga masak.
6) Sejukkan dalam 15 minit sebelum dikeluarkan dari loyang. Bila telah sejuk, bolehlah dihidangkan.


Bagi saya, saya suka makan cupcake ni panas2. Ape lagi, tunggu dalam 5 minit sejuk dari oven, terus NGAP! Sedap sangat. Tambah lagi aiskrim vanilla letak atas cupcake. Aiskrim tu akan cair dan blend dengan taste cupcake yang panas. Ok nikmat. :D

Sehingga kita berjumpa lagi. Assalamualaikum dan selamat mencuba

1 comment:

Kongsi Resepi