Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sekarang saya tengah stress. Maklumlah preparation untuk exam tinggal around 10 hari lagi. Kecut perut2 bila pikirkannya. Doakan kami ya. Anyway, hari ni saya just nak share resepi fruit tart. Tak susah pun. Resepi ni saya ambik dari abang mat gebu, blog Dapur Tanpa Sempadan.
Bahan-bahan:
Kulit Tart:
1) 150 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)
2) 25 gram gula aising, diayak
3) 70 gram mentega sejuk dari peti ais, didadu kecil
4) 1 biji telur, dipukul sedikit
5) 1/2 camca teh esen vanilla
Kastard:
1) 1 cawan susu segar
2) 1 1/2 sudu besar tepung kastard
3) 1 1/2 sudu besar gula halus
4) 1 sudu teh esen vanilla
5) 1 sudu besar mentega
Bahan2 lain
1) Buah strawberry segar secukupnya
Cara-cara:
1) UNTUK KULIT TART :- Gaul tepung, gula aising dan mentega sejuk hingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti, guna hujung jari saja. Tuang esen vanilla dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan digaul hingga menjadi doh. Rehatkan sekejap. Sediakan acuan tart, ambil doh tadi sebesar duti 20 sen dan tekan dalam acuan tat dan bentukkan mengikut acuan tadi dan kemaskan. Buat hingga siap, cucuk sikit degan garfu pada dasar doh dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180°C selama 25 minit. Sapukan sedikit putih telur pada dasarnya. Tujuannya bagi mengelakkan kulit tart menjadi lemau terkena kastard dan jus dari buah segar. Biar sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian.
2) UNTUK KASTARD:- Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla, dalam periuk. Kacau dengan whisk hingga semua sebati. Masak atas api kecil hingga kastard pekat, kacau selalu. Matikan api, masukkan esen vanilla dan mentega. Kacau rata dan ketepikan sebentar, biar sejuk sedikit.
3) UNTUK FRESH FRUIT TART:- Buah strawberry dipotong 2 atau mengikut saiz kulit tart, Ambil satu kulit tart kemudian sudukan kastard 1/2 penuh. Susun buah strawberry di atasnya. Sejukkan dalam peti ais dan bolehlah hidangkan.
Fresh fruit tart ni sesuai untuk majlis formal atau santai.
Sekian sahaja untuk kali ini.
To those staying in Kota Bharu and nak order cake dari SALAM DUNIA, dialu-alukan untuk follow our ig >>> @drsdessert.
Assalamualaikum and have a nice day. :D
Dr's Dessert
Showing posts with label Tart. Show all posts
Showing posts with label Tart. Show all posts
Friday, 9 May 2014
Friday, 2 May 2014
Resepi Nutella Tart
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Masih tak terlambat untuk saya mengucapkan selamat Hari Pekerja. InsyaAllah, moga sentiasa menjadi pekerja yang lebih baik dari masa ke masa. Hari cuti ni saya nak share resepi nutella tart. Tapi saya buat bentuknya ala-ala nutella pod yang menjadi bualan sekarang tu. Anyone know sape yang jual nutella pod in kelantan? Boleh cuba beli.
Crust nutella tart/pod ini saya ambik dari blog mat gebu. Fillingnya of course nutella yang sedap itu semata-mata. Takdak bahan lain dah. So senang sangat nutella tart/pod ni.
Bahan-bahan crust
1) 150 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)
2) 25 gram gula aising, diayak
3) 70 gram mentega sejuk dari peti sejuk, didadu kecil
4) 1 biji telur, dipukul sedikit
5) 1/2 camca teh esen vanilla
6) Nutella
Cara-cara:
1) Gaul tepung, gula aising dan mentega sejuk hingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti, guna hujung jari saja.
1) Tuang esen vanilla dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan digaul hingga menjadi doh. Rehatkan sekejap.
3) Untuk membuat shape seakan-akan nutella pod, kowang kena ada muffin tray preferable yang kecik jer. Ambil doh tadi tekan dalam acuan muffin dan bentukkan mengikut nutella pod dan kemaskan. Kalau takde, boleh guna acuan tart yang biasa.
4) Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit. Biar sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian.
5) Untuk filling, kalau nak senang masukkan nutella dalam piping bag dan pipekan filling ke atas crust tart/pod yang dah sejuk. Kalau takde, guna sudu teh pun boleh.
To those staying in Kota Bharu and nak order cake dari SALAM DUNIA, dialu-alukan untuk follow our ig >>> @drsdessert.
Sekian sahaja untuk kali ini. Selamat bertart dan assalamualaikum.
Masih tak terlambat untuk saya mengucapkan selamat Hari Pekerja. InsyaAllah, moga sentiasa menjadi pekerja yang lebih baik dari masa ke masa. Hari cuti ni saya nak share resepi nutella tart. Tapi saya buat bentuknya ala-ala nutella pod yang menjadi bualan sekarang tu. Anyone know sape yang jual nutella pod in kelantan? Boleh cuba beli.
Crust nutella tart/pod ini saya ambik dari blog mat gebu. Fillingnya of course nutella yang sedap itu semata-mata. Takdak bahan lain dah. So senang sangat nutella tart/pod ni.
Bahan-bahan crust
1) 150 gram tepung halus (tepung gandum pun ok)
2) 25 gram gula aising, diayak
3) 70 gram mentega sejuk dari peti sejuk, didadu kecil
4) 1 biji telur, dipukul sedikit
5) 1/2 camca teh esen vanilla
6) Nutella
Cara-cara:
1) Gaul tepung, gula aising dan mentega sejuk hingga menjadi teksture seakan2 serbuk roti, guna hujung jari saja.
1) Tuang esen vanilla dan masukkan telur sedikit demi sedikit dan digaul hingga menjadi doh. Rehatkan sekejap.
3) Untuk membuat shape seakan-akan nutella pod, kowang kena ada muffin tray preferable yang kecik jer. Ambil doh tadi tekan dalam acuan muffin dan bentukkan mengikut nutella pod dan kemaskan. Kalau takde, boleh guna acuan tart yang biasa.
4) Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180C selama 25 minit. Biar sejuk sebentar dan keluarkan dari acuan. Sejukkan atas jaringan dan boleh simpan dalam bekas kedap udara untuk kegunaan kemudian.
5) Untuk filling, kalau nak senang masukkan nutella dalam piping bag dan pipekan filling ke atas crust tart/pod yang dah sejuk. Kalau takde, guna sudu teh pun boleh.
To those staying in Kota Bharu and nak order cake dari SALAM DUNIA, dialu-alukan untuk follow our ig >>> @drsdessert.
Sekian sahaja untuk kali ini. Selamat bertart dan assalamualaikum.
Friday, 14 September 2012
Blueberry Cheese tart
Assalamualaikum and hi everyone.
Today, I want to share with you about blueberry cheese tart recipe. Actually I made this tart 2 weeks ago but got no time to share since I've been busy with academic and exhibition stuffs.
This recipe I took from here- Credit to Kak Ita. =D
Bahan-bahan (Crust):-
1) 170gm marjerin atau butter
2) 50gm gula aising
3) 1 biji telur Gred C
4) 290gm tepung gandum
5) 1 sudu kecil esen vanilla
Cara-cara (Crust):-
1) Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
2) Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
3) Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
4) Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
5) Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.
6) Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170°C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
Bahan-bahan (Filling):-
1) Blueberry Filling secukupnya
2) 250gm cream cheese
3) 50gm gula kastor / gula halus
4) 1 biji telur Saiz B
5) ½ sudu teh esen vanilla / esen lemon
1) Masukkan blueberry filling dalam piping bag untuk memudahkan proses kita meletakkan ia dalam shell tadi. Pipekan blueberry filling ke dalam setiap crust.
2) Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
3) Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
4) Masukkan cheese filling ke dalam crust.
5) Bakar selama 5 minit pada suhu 170°C. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.
That's all for today. Selamat mencuba! Assalamualaikum.
Today, I want to share with you about blueberry cheese tart recipe. Actually I made this tart 2 weeks ago but got no time to share since I've been busy with academic and exhibition stuffs.
This recipe I took from here- Credit to Kak Ita. =D
Bahan-bahan (Crust):-
1) 170gm marjerin atau butter
2) 50gm gula aising
3) 1 biji telur Gred C
4) 290gm tepung gandum
5) 1 sudu kecil esen vanilla
Cara-cara (Crust):-
1) Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. Jangan putar lama sangat.
2) Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
3) Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
4) Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
5) Untuk mendapatkan doh yang baik masukkan doh dalam plastik bag dan simpan dalam peti ais semalaman.
6) Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.Bakar pada suhu 170°C selama 20 - 25 minit atau sehingga masak.
Crust
1) Blueberry Filling secukupnya
2) 250gm cream cheese
3) 50gm gula kastor / gula halus
4) 1 biji telur Saiz B
5) ½ sudu teh esen vanilla / esen lemon
Blueberry Filling
Cara-cara (Filling):
2) Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
3) Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
Cream Cheese yang siap diputar
4) Masukkan cheese filling ke dalam crust.
5) Bakar selama 5 minit pada suhu 170°C. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.
Blueberry Cheese Tart =D
That's all for today. Selamat mencuba! Assalamualaikum.
"Barangsiapa yang menutupi aib seorang muslim maka Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat." (HR Muslim)
Friday, 6 April 2012
Yummy Egg Tart
Assalamulaikum, salam jumaat and hello there.
Today is Jumaat- the barakah day. So, recite more du'a to Allah for His blessing.
Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan dan pada hari itu juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (HR Muslim).
As usual, I went back home every weekend since there's nothing to do at USM. For me, I'll cover pulun2 lecture notes during weekdays so that I no need to think about it during weekend. Being student in medical field (dentistry), if u didn't cover lecture notes each day, then it'll become disaster and burden for you to cover in future especially when it comes to exam. I tell you tak sempat and will make us stress like crazy! No study last minute if u're taking the medical course. ('.')
By the way, just forget about it. Today, actually I'm going to share with you that last night i made egg tart! Alhamdulillah, tart telur tu menjadi compared to first time I buat memang tak jadi. Memang teribble rasa dia time tuh and jawabnya buang dalam tong sampah je.
Here you are, my egg tart:-
Resipi saya ambik kat myresipi. Resipi di bawah ini saya olah sedikit dari segi bahan and caranya bagi mengurangkan manis dan memastikan egg tart betul2 masak.
Bahan-bahan:-
Pastry
1) 200g butter
2) 50g gula aising
3) 380g superfine flour
4) 1 biji telur
5) 1/2 sudu kecil esen vanila
Filling
1) 1 cawan susu cair
2) 4 biji telur
3) 1 cawan gula (saya kurangkan gula supaya kurang manis)
4) 1 cawan air
5) 1 sudu besar tepung kastard
6) 1/2 sudu kecil esen vanila
7) pewarna kuning
Cara-cara:-
1) Pukul butter dan gula sampai kembang.
2) Masukkan telur sedikit demi sedikit.
3) Masukkan tepung sampai jadi doh.
4) Terap dalam acuan setebal 1/2cm.
5) Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung. Dan bakar selama 6 minit pada suhu 180°C- gunakan api bawah sahaja.
6) Untuk filling. Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati.
7) Keluarkan dan masukkan filling. Bakar lagi 7 minit guna api bawah sahaja dan 7 minit guna api atas sahaja. Suhu 180°C juga. (Bagi saya, trial dilakukan untuk first batch so that kita dapat tahu bila egg tart ni masak disebabkan setiap oven lain-lain)
That's all from me. Assalamualaikum and selamat mencuba!
Today is Jumaat- the barakah day. So, recite more du'a to Allah for His blessing.
Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan dan pada hari itu juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (HR Muslim).
As usual, I went back home every weekend since there's nothing to do at USM. For me, I'll cover pulun2 lecture notes during weekdays so that I no need to think about it during weekend. Being student in medical field (dentistry), if u didn't cover lecture notes each day, then it'll become disaster and burden for you to cover in future especially when it comes to exam. I tell you tak sempat and will make us stress like crazy! No study last minute if u're taking the medical course. ('.')
By the way, just forget about it. Today, actually I'm going to share with you that last night i made egg tart! Alhamdulillah, tart telur tu menjadi compared to first time I buat memang tak jadi. Memang teribble rasa dia time tuh and jawabnya buang dalam tong sampah je.
Here you are, my egg tart:-
Before baked
In the making, macam lava gunung berapi jer.
Kept fresh!
Ready to be served.
Lone ranger! Bersedia untuk di'ngap'!
Resipi saya ambik kat myresipi. Resipi di bawah ini saya olah sedikit dari segi bahan and caranya bagi mengurangkan manis dan memastikan egg tart betul2 masak.
Bahan-bahan:-
Pastry
1) 200g butter
2) 50g gula aising
3) 380g superfine flour
4) 1 biji telur
5) 1/2 sudu kecil esen vanila
Filling
1) 1 cawan susu cair
2) 4 biji telur
3) 1 cawan gula (saya kurangkan gula supaya kurang manis)
4) 1 cawan air
5) 1 sudu besar tepung kastard
6) 1/2 sudu kecil esen vanila
7) pewarna kuning
Cara-cara:-
1) Pukul butter dan gula sampai kembang.
2) Masukkan telur sedikit demi sedikit.
3) Masukkan tepung sampai jadi doh.
4) Terap dalam acuan setebal 1/2cm.
5) Cucuk dengan garfu supaya tidak kembung. Dan bakar selama 6 minit pada suhu 180°C- gunakan api bawah sahaja.
6) Untuk filling. Campurkan semua bahan dan gaul hingga sebati.
7) Keluarkan dan masukkan filling. Bakar lagi 7 minit guna api bawah sahaja dan 7 minit guna api atas sahaja. Suhu 180°C juga. (Bagi saya, trial dilakukan untuk first batch so that kita dapat tahu bila egg tart ni masak disebabkan setiap oven lain-lain)
That's all from me. Assalamualaikum and selamat mencuba!
Rasulullah s.a.w bersabda, "Pada hari Jumaat terdapat satu waktu, tidaklah seorang hamba Muslim memohon sesuatu kepada Allah melainkan Allah akan mengabulkannya. Carilah ia di akhir waktu selepas asar.” (HR Abu Daud)
Subscribe to:
Posts (Atom)
















