Assalamualaikum dan salam sejahtera.
As I promised previously, my next entry would be the recipe of Mashed Potato with blackpepper sauce. Kalau kat KFC, they using brown sauce if not mistaken. So ni buat kelainan sikit. Saya ambik dan olah resipi ni dari sini. Credit to Kak Lina.
Kentang putar
Bahan-bahan:
1) 3 biji kentang besar (~1kg)
2) 2 sudu besar mentega
3) 1/4 cawan susu segar
4) garam secukup rasa
Cara-cara:
1) Kupaskan kentang dan potong dadu kecil (supaya cepat empuk dan mempercepat proses melenyek)
2) Rebus kentang bersama-sama garam secukup rasa sehingga empuk.
3) Bila empuk, toskan air. Terus lenyek kentang dalam keadaan kentang masih panas.
4) Masukkan susu segar (sedikit demi sedikit) dan mentega. Gaul rata.
Sos blackpepper
Bahan-bahan:
1) 1 labu bawang besar holland (warna kuning) dicincang halus
2) 4 sudu besar (rata) tepung gandum
3) 1 kiub pati ayam
4) 2 sudu besar sos tiram
5) 2 sudu besar kicap manis (untuk gelapkan sos)
6) 4 sudu besar sos lada hitam (saya guna brand Life)
7) 1 sudu besar serbuk lada hitam (boleh tambah atau kurangkan mengikut citarasa)
8) 3 cawan air
9) 2 sudu besar minyak
Cara-cara:
1) Panaskan minyak dalam periuk, tumis bawang besar hingga layu dan wangi (jangan sampai garing nanti pahit lak)
2) Masukkan serbuk lada hitam dan tumis sekejap.
3) Masukkan tepung gandum (takyah bancuh ngan air) kacau selalu supaya tidak bergentel.
4) Masukkan air. Kacau sebati (guna hand whisk lagi senang nak kacau). Masukkan kiub pati ayam.
5) Masukkan sos lada hitam, sos tiram dan kicap. Kacau sebati. :D
Sos blackpepper ni sesuai juga dimakan bersama lamb chop. Click sini untuk tengok resepinya.
Sekian sahaja kali ini dan assalamualaikum. :D
Dr's Dessert
Showing posts with label Hidangan barat. Show all posts
Showing posts with label Hidangan barat. Show all posts
Thursday, 6 February 2014
Wednesday, 5 February 2014
Resepi Lamb Chop dengan Sos Blackpepper
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sekali sekala kalau kita dah boring dengan makan nasi, bolehlah beralih ke menu Barat. Bagi variety sikit. Hidangan barat yang saya nak kongsikan untuk entri kali ini ialah Lamb chop with blackpepper gravy. Ni first time try buat lamb chop. Family kata sedap. Alhamdulillah. Resepi ni saya ambik dari blog kak Lina, sini. Credit to her for great recipe. :D Saya ada adjust sikit mengikut kesesuaian dan stok bahan yang ada.
Lamb Chop
Bahan-bahan:-
1) 5 keping daging kambing
2) 1/2 kiub pati ayam
3) 2 sudu besar sos tiram
4) 2 sudu besar kicap manis
5) 3 ulas bawang putih(tumbuk)
6) 1 cm halia(tumbuk)
7) Serbuk lada hitam
8) Sedikit minyak
Cara-cara:
1) Rendam daging kambing dengan air gandum selama 10 minit dan basuh dengan air secukupnya. Perah limau nipis ke atas daging kambing dan bilas selepas beberapa minit. Langkah ini bertujuan untuk menghilangkan hamis kambing.
2) Ketuk2 sikit bahagian isi daging kambing supaya daging tidak liat.
3) Lumurkan kepingan daging kambing dengan kiub ayam, diikuti dengan sedikit serbuk lada hitam. (kalau nak pedas, lebihkan)
4) Gaukan pula dengan sos tiram dan kicap manis.
5) Akhir sekali gaulkan daging dengan bahan yang ditumbuk.
6) Letakkan sedikit minyak supaya daging tak kering
7) Perap daging sekurang-kurangnya 1 jam. Digalakkan untuk perap semalaman supaya segala bahan perapan meresap ke dalam daging.
8) Bakar daging sehingga masak. Saya guna pan jer. Gunakan api kecil supaya daging masak sekata dan tidak hangus.
Sos Blackpepper
Bahan-bahan:
1) 1 labu bawang besar holland (warna kuning) dicincang halus
2) 4 sudu besar (rata) tepung gandum
3) 1 kiub pati ayam
4) 2 sudu besar sos tiram
5) 2 sudu besar kicap manis (untuk gelapkan sos)
6) 4 sudu besar sos lada hitam (saya guna brand Life)
7) 1 sudu besar serbuk lada hitam (boleh tambah atau kurangkan mengikut citarasa)
8) 3 cawan air
9) 2 sudu besar minyak
Cara-cara:
1) Panaskan minyak dalam periuk,tumis bawang besar hingga layu dan wangi (jangan sampai garing nanti pahit lak)
2) Masukkan serbuk lada hitam dan tumis sekejap.
3) Masukkan tepung gandum (takyah bancuh ngan air) kacau selalu supaya tidak bergentel.
4) Masukkan air. Kacau sebati (guna hand whisk lagi senang nak kacau). Masukkan kiub ayam
5) Masukkan sos lada hitam, sos tiram dan kicap. Kacau sebati. :D
Sos blackpepper ni sesuai juga dimakan dengan kentang putar aka mashed potato. Memang sedap. Next entri saya akan share resipi mashed potato. :D
Lamb chop sedap kalau dimakan bersama coleslaw. Tapi malas punya pasal, saya tak buat. Hehe.
Sekian sahaja untuk kali ini. Selamat mencuba dan assalamualaikum.
Sekali sekala kalau kita dah boring dengan makan nasi, bolehlah beralih ke menu Barat. Bagi variety sikit. Hidangan barat yang saya nak kongsikan untuk entri kali ini ialah Lamb chop with blackpepper gravy. Ni first time try buat lamb chop. Family kata sedap. Alhamdulillah. Resepi ni saya ambik dari blog kak Lina, sini. Credit to her for great recipe. :D Saya ada adjust sikit mengikut kesesuaian dan stok bahan yang ada.
Lamb Chop
Bahan-bahan:-
1) 5 keping daging kambing
2) 1/2 kiub pati ayam
3) 2 sudu besar sos tiram
4) 2 sudu besar kicap manis
5) 3 ulas bawang putih(tumbuk)
6) 1 cm halia(tumbuk)
7) Serbuk lada hitam
8) Sedikit minyak
Cara-cara:
1) Rendam daging kambing dengan air gandum selama 10 minit dan basuh dengan air secukupnya. Perah limau nipis ke atas daging kambing dan bilas selepas beberapa minit. Langkah ini bertujuan untuk menghilangkan hamis kambing.
2) Ketuk2 sikit bahagian isi daging kambing supaya daging tidak liat.
3) Lumurkan kepingan daging kambing dengan kiub ayam, diikuti dengan sedikit serbuk lada hitam. (kalau nak pedas, lebihkan)
4) Gaukan pula dengan sos tiram dan kicap manis.
5) Akhir sekali gaulkan daging dengan bahan yang ditumbuk.
6) Letakkan sedikit minyak supaya daging tak kering
7) Perap daging sekurang-kurangnya 1 jam. Digalakkan untuk perap semalaman supaya segala bahan perapan meresap ke dalam daging.
8) Bakar daging sehingga masak. Saya guna pan jer. Gunakan api kecil supaya daging masak sekata dan tidak hangus.
![]() |
| Daging kambing yang siap dibakar :D |
Sos Blackpepper
Bahan-bahan:
1) 1 labu bawang besar holland (warna kuning) dicincang halus
2) 4 sudu besar (rata) tepung gandum
3) 1 kiub pati ayam
4) 2 sudu besar sos tiram
5) 2 sudu besar kicap manis (untuk gelapkan sos)
6) 4 sudu besar sos lada hitam (saya guna brand Life)
7) 1 sudu besar serbuk lada hitam (boleh tambah atau kurangkan mengikut citarasa)
8) 3 cawan air
9) 2 sudu besar minyak
Cara-cara:
1) Panaskan minyak dalam periuk,tumis bawang besar hingga layu dan wangi (jangan sampai garing nanti pahit lak)
2) Masukkan serbuk lada hitam dan tumis sekejap.
3) Masukkan tepung gandum (takyah bancuh ngan air) kacau selalu supaya tidak bergentel.
4) Masukkan air. Kacau sebati (guna hand whisk lagi senang nak kacau). Masukkan kiub ayam
5) Masukkan sos lada hitam, sos tiram dan kicap. Kacau sebati. :D
Sos blackpepper ni sesuai juga dimakan dengan kentang putar aka mashed potato. Memang sedap. Next entri saya akan share resipi mashed potato. :D
Lamb chop sedap kalau dimakan bersama coleslaw. Tapi malas punya pasal, saya tak buat. Hehe.
Sekian sahaja untuk kali ini. Selamat mencuba dan assalamualaikum.
Friday, 5 April 2013
Resipi Spaghetti Carbonara Senang!
Assalamualaikum and salam sejahtera semua.
Selamat berhujung minggu kepada semua. So, mesti kowang tengah pikir apa nak masak untuk esok sama ada makan tengah hari atau makan malam. Mesti dah boring dengan gulai, tomyam dan sup? Hehe. Jom beralih kepada hidangan barat pulak. Resepi spaghetti carbonara yang saya nak share senang jer dan tak rumit pun. CONFIRMED!
Bahan-bahan (4-5 orang makan):-
1) 300-350g spaghetti
2) 1 tin sos spaghetti carbonara Prego
3) 1 tin cendawan butang
4) 4-5 batang sosej
5) 8-10 ekor udang saiz sederhana
6) 3-4 ulas bawang putih
7) 1 labu bawang besar
8) 1/2 cawan susu segar
9) Serbuk lada hitam
10) Air, minyak dan garam secukupnya
Cara-cara:-
1) Rebus spaghetti dengan air secukupnya. Masukkan juga garam dan sedikit minyak bersama-sama air. Siap dan toskan.
2) Bawang besar dan bawang putih dipotong dadu.
3) Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih sehingga kekuningan.
4) Masukkan udang dan sosej. Biarkan seketika.
5) Masukkan sos carbonara Prego.
6) Toskan cendawan butang dan potong kepada beberapa bahagian. Masukkan cendawan butang.
7) Seterusnya, masukkan susu segar dan juga sedikit air. Biarkan reneh seketika. SIAP!
8) Untuk dihidangkan, tabur sedikit serbuk lada hitam ke atas hidangan.
*Minyak dimasukkan semasa merebus spaghetti bagi mengelakknya melekat.
*Air yang ditambah adalah mengikut kesesuaian. Bagi saya yang suka sos spaghetti yang tidak terlalu pekat, saya tambah 1 cawan++ air ketika mereneh sos.
*Bagi saya, garam tidak perlu dimasukkan kerana masin sos Prego sudah cukup. Less Salt. =D
Sekian sahaja untuk kali ini dan selamat berhujung minggu. Gunalah waktu hujung minggu dengan sebaiknya bersama-sama keluarga tercinta. Assalamualaikum.=D
p/s: Sape2 yang suka membeli-belah di ZALORA, bolehlah guna code ni, ZBAP1An semasa nak check out buat payment untuk dapatkan 15% discount. SELAMAT BERSHOPPING!
To those staying in Kota Bharu and nak order cake dari SALAM DUNIA, dialu-alukan untuk follow our ig >>> @drsdessert.
Selamat berhujung minggu kepada semua. So, mesti kowang tengah pikir apa nak masak untuk esok sama ada makan tengah hari atau makan malam. Mesti dah boring dengan gulai, tomyam dan sup? Hehe. Jom beralih kepada hidangan barat pulak. Resepi spaghetti carbonara yang saya nak share senang jer dan tak rumit pun. CONFIRMED!
Bahan-bahan (4-5 orang makan):-
1) 300-350g spaghetti
2) 1 tin sos spaghetti carbonara Prego
3) 1 tin cendawan butang
4) 4-5 batang sosej
5) 8-10 ekor udang saiz sederhana
6) 3-4 ulas bawang putih
7) 1 labu bawang besar
8) 1/2 cawan susu segar
9) Serbuk lada hitam
10) Air, minyak dan garam secukupnya
Cara-cara:-
1) Rebus spaghetti dengan air secukupnya. Masukkan juga garam dan sedikit minyak bersama-sama air. Siap dan toskan.
2) Bawang besar dan bawang putih dipotong dadu.
3) Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih sehingga kekuningan.
4) Masukkan udang dan sosej. Biarkan seketika.
5) Masukkan sos carbonara Prego.
6) Toskan cendawan butang dan potong kepada beberapa bahagian. Masukkan cendawan butang.
7) Seterusnya, masukkan susu segar dan juga sedikit air. Biarkan reneh seketika. SIAP!
8) Untuk dihidangkan, tabur sedikit serbuk lada hitam ke atas hidangan.
*Minyak dimasukkan semasa merebus spaghetti bagi mengelakknya melekat.
*Air yang ditambah adalah mengikut kesesuaian. Bagi saya yang suka sos spaghetti yang tidak terlalu pekat, saya tambah 1 cawan++ air ketika mereneh sos.
*Bagi saya, garam tidak perlu dimasukkan kerana masin sos Prego sudah cukup. Less Salt. =D
Sekian sahaja untuk kali ini dan selamat berhujung minggu. Gunalah waktu hujung minggu dengan sebaiknya bersama-sama keluarga tercinta. Assalamualaikum.=D
p/s: Sape2 yang suka membeli-belah di ZALORA, bolehlah guna code ni, ZBAP1An semasa nak check out buat payment untuk dapatkan 15% discount. SELAMAT BERSHOPPING!
To those staying in Kota Bharu and nak order cake dari SALAM DUNIA, dialu-alukan untuk follow our ig >>> @drsdessert.
Subscribe to:
Posts (Atom)







