Dr's Dessert

Dr's Dessert
Follow our instagram @drsdessert. Base in Kota Bharu, Kelantan. msg/whatsapp 019-4424904 untuk order.
Showing posts with label lunch. Show all posts
Showing posts with label lunch. Show all posts

Wednesday, 30 April 2014

Resepi Kerabu Mangga

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Jadi tengah hari nanti nak masak ape? Apa kata hari ni kita buat kerabu mangga. Memang sedap.



Bahan-bahan:

1) 5 biji mangga yang kecik2 tu. (kalau kat kelate, kami panggil pauh ringan > boleh tengok kat sini rupa mangga tu. kalau takde, boleh diganti dengan mangga yang dirasakan sesuai)
2) 1 biji tomato
3) 1 biji bawang besar
4) 5 sudu besar ikan bilis
5) 1-2 cili padi
6) Sedikit perahan limau nipis
7) Sedikit sos ikan
8) Garam dan gula secukup rasa.

Cara-cara:

1) Basuh, goreng dan tumbuk ikan bilis.
2) Potong halus mangga, tomato, cili padi, dan bawang besar.
3) Masukkan kesemua bahan2 ke dalam satu mangkuk dan kacau hingga sebati.


Sedapnya! Hehe. Sekian sahaja untuk kali ini. Moga kita bersua lagi dan assalamualaikum.

Thursday, 24 April 2014

Resepi Ayam Hainan Kukus

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Jarang sekali dapat makan ayam yang dikukus ni. Sedap plus agak menyihatkan sebab kita tak guna minyak. Minyak yang ada bila dah masak pun adalah minyak dari ayam itu sendiri. Nak buat pun mudah, perap then kukus.



Bahan-bahan:-

1) 4-5 ketul ayam saiz sederhana
2) 1 inch halia
3) 2 ulas bawang putih
4) 1 sudu besar sos tiram
5) Garam secukup rasa

Cara-cara:

1) Potong bawang putih dan halia. Gaul ayam, sos tiram, sedikit garam, halia dan bawang putih.
2) Perap untuk sekurang-kurangnya setengah jam.
3) Kukus ayam selama 40 minit atau sehingga masak. Bolehlah dihidang bersama-sama nasi putih or nasi ayam.



Ayam hainan stim ada orang buat letak sedikit minyak bijan, tapi saya tak letak pun. Sekian sahaja untuk kali ini dan selamat mencuba. Assalamualaikum.

Tuesday, 22 April 2014

Resepi Telur Bistik

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni saya nak share menu simple: Telur bistik.


Bahan-bahan:

Telur:-
1) 3 biji telur
2) 2 sudu besar mayonis
3) Garam secukup rasa

Bistik
1) 2 keping daging burger ayam (saya prefer brand Ramli, boleh jugak diganti dengan daging kisar ataupun ayam fresh)
2) 1 biji bawang besar
3) 2-3 ulas bawang putih
4) 1/2 lada hijau
5) 1 cm halia
6) 1 sudu besar sos tomato
7) 1 sudu besar sos cili
8) 1 sudu besar sos tiram
9) Garam (saya tak letak pun since daging burger dan sos tiram dah cukup masin)

*Saya punya bistik tak letak sayur campur, tapi kalau kowang suka, boleh jugak kalau nak letak. Masukkan sedikit air untuk melembutkan sayur campur tu.

Cara-cara:

1) Kacau telur, mayonis dan sedikit garam guna whisk hingga gebu. Goreng telur dalam pan supaya outlinenya nice. Gunakan sedikit sahaja minyak dan tudung pan ketika memasak telur untuk bagi telur cepat masak.



2) Sementara itu, potong dadu daging burger, bawang besar, bawang putih, lada hijau dan halia.
3) Panaskan sedikit sahaja minyak cukup untuk menumis bawang. (Sebab nanti minyak dari burger akan keluar, so kurangkan minyak)
4) Tumis bawang putih, bawang besar dan lada hijau hingga wangi.
5) Masukkan halia dan daging burger.
6) Masukkan sos tomato, sos cili dan sos tiram. Kalau perlu, masukkan sedikit garam. Biarkan seketika hingga daging masak.
7) Boleh toskan untuk membuang minyak yang over itu. Hehe.
8) Bolehlah dicurahkan bistik ini ke atas telur yang dah siap pan-fried tadi.



Sekian sahaja untuk kali ini. Assalamualaikum. :D

Sunday, 20 April 2014

Resepi Ayam Buttermilk

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Happy weekend kepada yang bercuti hari Ahad dan kepada yang bekerja or ada kelas macam saya, happy jugaklah. Apa menu nak masak tengah hari nanti? Kalau takde idea, bolehlah cuba ayam buttermilk, agak milky and creamy. Sedap gak makan dengan nasi.

So untuk ayamnya, boleh guna resepi chicken popcorn yang saya shared sebelum ni kat sini.


Bahan-bahan:

Chicken popcorn:
1) 4 ketul isi ayam bahagian dada saiz sederhana
2) 1 sudu besar tepung jagung
3) 1 sudu kecil serbuk kari daging/ayam
4) 1 sudu kecil garam
5) 1 biji telur

Buttermilk:
1) 3 sudu besar butter
2) 3 biji cili padi (depends on taste masing2, kalau nak pedas tmbah lagi, kalau x suka pedas, kurangkan)
3) 3/4 cawan susu segar
4) 2-3 tangkai daun kari
5) Garam (kalau guna unsalted butter) dan gula secukup rasa atau boleh jugak digunakan chicken stock.

Cara-cara:

1) Potong isi ayam kecil. Tabur tepung jagung, serbuk kari dan garam ke atas ayam dan gaul rata.
2) Masukkan telur dan gaul semua sehingga sebati. Perap selama 1 jam.
3) Panaskan minyak sehingga betul2 panas dan goreng chicken pop corn sehingga masak.
4) Sementara itu, panaskan butter. Tumis cili padi bersama-sama daun kari hingga naik bau.
5) Masukkan susu segar dan bahan-bahan lain dan masak sehingga pekat. Masukkan chicken popcorn dan siap. Bolehlah dihidang dengan nasi.


Manfaatkanlah cuti ini dengan melakukan aktiviti berfaedah. Sekian, selamat mencuba resipi ini dan assalamualaikum.

Saturday, 12 April 2014

Resepi Chicken Popcorn

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Jadi kali ni saya nak share resipi chicken popcorn. Chicken popcorn ni isi ayam dipotong kecik2 dan disalut tepung untuk digoreng. Memang sedap. Ngap macam tu pun boleh. Boleh jugak dimakan dengan roti tortilla buat ala2 KFC. Selain itu, chicken popcorn sesuai dijadikan lauk dimakan bersama nasi putih, nasi goreng atau makanan bergoreng lain.


Bahan-bahan:

1) 4 ketul isi ayam bahagian dada saiz sederhana
2) 1 sudu besar tepung jagung
3) 1 sudu kecil serbuk kari daging/ayam
4) 1 sudu kecil garam
5) 1 biji telur

Cara-cara:

1) Potong isi ayam kecil. Tabur tepung jagung, serbuk kari dan garam ke atas ayam dan gaul rata.
2) Masukkan telur dan gaul semua sehingga sebati. Perap selama 1 jam.
3) Panaskan minyak sehingga betul2 panas dan goreng chicken pop corn sehingga masak.


Kalau nak makan dengan roti tortilla, bolehlah dimakan bersama thousand island dressing dan salad yang sesuai. Macam KFC, sedap sangat. Boleh refer sini untuk resepi homemade roti tortilla.

Chicken popcorn ni jugak boleh dibuat ayam buttermilk. Nantikan next entri ya untuk resepi ayam buttermilk. Ok. Assalamualaikum. :D

Thursday, 10 April 2014

Resepi Inti Roti Tortilla

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sorry for the delay guys. Like I promised in previous entry, I would like to share recipe of simple filling of the tortilla. Resipi ni simple ajer. Bahan asasnya daging burger. Actually saya dah share sebelum ni dalam entry Roti Pita


Bahab-bahan:

1) Daging burger ayam atau daging- I prefer brand Ramly
2) Bawang putih
3) Bawang besar
4) Timun
5) Tomato
6) Sos cili
7) Sos tomato
8) Sedikit minyak untuk menumis
9) Sedikit garam
10) Sedikit air
11) Roti tortilla (Boleh click sini untuk resepi homemade roti tortilla)
12) Salad yang sesuai
13) Mayonis

*1+2+3+4+5 semuanya dipotong dadu
*Bahan-bahan ni, I cannot give you specific amount cause I also main letak ikut sedap rasa. Tapi InsyaAllah akan jadi! Tak yah risau.


Cara-cara:-

1) Panaskan sedikit minyak. (sikit jer sebab nanti bila dah masukkan daging burger akan keluar minyaknya)
2) Tumiskan bawang putih dan seterusnya masukkan bawang besar.
3) Masukkan daging burger.
4) Agak-agak daging dah nak masak, masukkan timun dan tomato.
5) Masukkan sedikit air, sos cili, sos tomato, dan garam secukup rasa.
6) Biar untuk seketika sehingga air kering dan bolehlah diisi ke dalam roti tortilla.
7) CARA WRAP ROTI TORTILLA: Sapu sedikit mayonis dan sos cili. Letakkan inti dan salad, wrap dan ngap!

Mudah jer kan? Sedap pulak tuh. *Type sambil ngap roti tortilla* Ok kidding.


Nanti next entri saya akan kongsikan resepi chicken popcorn yang juga sesuai dihidangkan bersama roti tortilla dan ala2 KFC jadinya.

Sekian sahaja kali ini dan assalamualaikum.

Monday, 7 April 2014

Resepi Roti Tortilla

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Apa khabar semua? Harap2 semuanya baik. :D Hari ni saya nak share resipi roti tortilla. Actually, ada jual yang ready made tapi kalau buat sendiri, lagi fresh and perhaps sedap. :P

Bahan nak buat SIMPLE and cara nak buat pun SENANG. Resepi ni saya ambik dari sini.


Bahan-bahan:-

1) 2 cawan tepung gandum
2) 3/4 sudu kecil serbuk penaik
3) 1/2 sudu kecil garam (boleh kurangkan)
4) 3 sudu besar minyak masak
5) 3/4 cawan air panas (mendidih)


Cara-cara:-

1) Gaul rata tepung gandum, serbuk penaik dan garam. Masukkan minyak masak dan kacau hingga tepung jadi bergentil-gentil.

2) Tuang air panas sedikit demi sedikit dan kacau. Uli doh sehingga menjadi lembut dan permukaan menjadi licin.

3) Rehatkan doh dalam bekas yang ditutup dengan kain lembab selama 15-30minit.

4) Bahagikan kepada 9-12 bebola. Canaikan sehingga menjadi bulat nipis. Pastikan suhu pan pembakar betul2 panas. Bakar roti tortilla selama lebih kurang 1 minit untuk satu permukaan SAHAJA.


InsyaAllah next entri saya akan share cam maner nak buat inti roti tortilla ini. Tortilla sesuai dijadikan bukan sahaja sebagai snack tapi mampu mengantikan nasi. :D Sekian sahaja untuk kali ini. Selamat mencuba dan assalamualaikum.

Friday, 4 April 2014

Resepi Acar Timun

Assalamuaikum dan salam sejahtera.

Hari ni saya nak share acar timun simple, mudah, wangi dan sedap. Wanginya datang dari hirisan sedikit daun ketumbar. Acar ini sangat segar kerana menggunakan bahan asas yang segar.


Bahan-bahan:

1) Timun
2) Tomato
3) Daun ketumbar
4) Perahan lemon
5) Gula dan garam secukup rasa

Cara-cara:

Timun dan tomato dihiris dadu. Daun ketumbar dihiris halus. Gaul semua sekali. Perah lemon dan tambah gula serta garam dan kacau hingga sebati.

Jadi semuanya based on kowang punya palate. If every ingredients are put correctly, the taste will be great enough. Bukan sahaja sesuai untuk dimakan dengan nasi, salad ni or acar ini sesuai dimakan dengan roti dan daging burger. Makan sahaja pun boleh. Tomato sangat bagus sebagai antioxidant. So, ape tunggu lagi? Masuk dapur and buat acar or salad timun ni. :D Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Friday, 28 March 2014

Resepi Ayam Masak Sambal

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari Jumaat ni- hari yang mulia, eloklah kiranya memperbanyak ibadah kepada-Nya. InsyaAllah, semoga kita terus mendapat keberkatan dalam kehidupan seharian.

So, untuk entri kali ini, saya nak share resipi ayam masak sambal. SEDAP! Resepi yang saya share ni tak pedas, but it depends on cili kering yang kowang guna. Kalau guna yang pedas, maka berapilah sambal ayam ni.


Bahan-bahan:-

1) 6 ketul ayam saiz sederhana
2) 5 cili kering saiz sederhana*
3) 1 labu bawang merah besar*
4) 3 ulas bawang putih*
5) 1cm halia*
6) 1cm asam keping
7) Garam dan gula secukup rasa
8) Sedikit air
9) Minyak untuk menumis
10) 1/2 labu bawang besar dihiris

Bahan bertanda * dikisar dengan sedikit air

Cara-cara:-

1) Panaskan minyak. Tumis bahan yang dikisar sehingga garing dan pecah minyak. Kacau2 supaya bahan dikisar tak hangit.
2) Masukkan ayam, asam keping, sedikit air, gula dan garam secukup rasa. Biarkan seketika dan masukkan bawang besar yang dihiris.
3) Biarkan hingga ayam masak dan sambal menjadi pekat. Boleh dihidang.


Sapa kata susah nak buat sambal. Senang je kan. With practice, insyAllah resipi basic2 cam ni boleh master. :D Selamat mencuba dan assalamuaikum. :D

Wednesday, 26 March 2014

Resepi Ayam Goreng Kunyit

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Semua orang suka ayam kan? Ayam sedap kut lagi2 yang juicy2 tu. Tapi bila kita goreng ayam, it tend to hilang kelembapan kan? Hari ni saya nak share cara bagaimana nak goreng ayam guna kunyit dan garam macam biasa tapi still juicy inside.


Sejak tengok masterchef ni, feeling dia lain sikit bila masak. Dari hari ke hari, taste kena improved. Even ayam goreng simple pun kena improved kan?

Bahan-bahan:

1) Ayam (bahagian dada)
2) Kunyit hidup (nak guna serbuk kunyit pun OK jer)
3) Garam
4) 1 labu bawang besar
5) 1/2 Lada hijau

Cara-cara:

1) Tumbuk kunyit hidup dengan garam. (agak2 ya)
2) Potong dadu ayam. (saiz sederhana)
3) Gaul ayam bersama-sama garam kunyit.
4) Panaskan minyak (sedikit ajer- tak banyak macam goreng biasa). Masukkan semua sekali ayam. Biarkan seketika, masukkan bawang besar dan lada hijau yang dipotong. Biarkan sehingga masak. Siap. :D


Sekian sahaja untuk kali ini. Assalamualaikum. :D

Sunday, 16 March 2014

Resepi Sambal Sotong yang Simple

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Happy weekend semua but not for us in Kelate and some other states. Hari ni working days. 1st day hari kerja, mesti rasa malas yang amat. :(

Ok enough with malas2. To those yang takde idea nak masak ape tengah hari nanti, apa kata buat sambal sotong. Kali ni, saya nak share resepi sambal sotong yang SIMPLE tapi SEDAP. Resepi orang2 bujang lah katakan.


Bahan-bahan:-

1) 8-10 ekor sotong saiz sederhana
2) 5 cili kering saiz sederhana*
3) 1 labu bawang merah besar*
4) 3 ulas bawang putih*
5) 1cm belacan*
6) 1cm asam keping
7) Garam dan gula secukup rasa
8) Sedikit air
9) Minyak untuk menumis
10) 1/2 labu bawang besar dihiris

Bahan bertanda * dikisar dengan sedikit air

Cara-cara:-

1) Panaskan minyak. Tumis bahan yang dikisar sehingga garing dan pecah minyak. Kacau2 supaya bahan dikisar tak hangit.
2) Masukkan sotong, asam keping, sedikit air, gula dan garam secukup rasa. Biarkan seketika dan masukkan bawang besar yang dihiris.
3) Biarkan hingga sotong masak dan sambal menjadi pekat. Boleh dihidang.


Moga memberi ilham bagi sesiapa yang dah tak tahu nak masak ape. Sekian sahaja untuk kali ini dan Assalamualaikum.

Kongsi Resepi