Dr's Dessert

Dr's Dessert
Follow our instagram @drsdessert. Base in Kota Bharu, Kelantan. msg/whatsapp 019-4424904 untuk order.

Monday 4 November 2013

Resepi Puding Roti Bakar

Assalamualaikum and salam sejahtera.

Semalam, kemenangan tak menyebelahi team The Red Warriors. Huhu. Tewas 1-0 kepada team Pahang. Tahniah diucapkan kepada team Pahang and kepada TRW, jangan putus asa.

Hari ni, saya nak share satu lagi resipi yang saya baru try kelmarin. Memang sedap puding roti bakar ni. Lebih kurang sebulan yang lalu, saya ade share resipi puding roti jugak, tapi yang tu kukus punya. Nak resepinya, boleh click kat sini.

Kali ni, untuk resepi puding roti BAKAR, saya ambik resepi dari blog kak Hana. Boleh click kat sini untuk visit blognya. Credit to kak Hana. Tapi saya tak buat pun sos kastad untuk dimakan bersama-sama puding ni, masak jer terus ngap! Hehe, malas.


Bahan-bahan:-

1) 8 keping roti
2) 500 ml (2 cawan) susu segar* (saya guna susu tepung yang dibancuh)
3) 4 sudu besar gula halus* (saya just letak 3 sudu besar gula pasir)
4) 2 biji telur*
5) 1 sudu teh esen vanilla*
6) 2 sudu besar butter - cairkan
7) 3 sudu besar kismis


Cara-cara:

1) Satukan bahan-bahan yang bertanda *. Koyak2kan roti dan masukkan ke dalam mangkuk tadi. Biarkan terendam dan meresap seketika.
2) Masukkan separuh kismis dan juga butter cair. Gaul sebati. Kemudian tuang ke dalam loyang/bekas yang telah digris dengan sedikit butter. Taburkan baki kismis ke atas adunan.
3) Bakar pada suhu 175°C selama 30 minit atau sehingga masak.

Masak2 jer, terus potong and ngap! Memang sedap!

Bagi sape yang sukakan sejuk, bolehlah disimpan di dalam peti ais sebelum dihidangkan.

Jemputlah makan. ;D

Itu sahajalah untuk kali ni. Moga bersua di lain ketika. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Kongsi Resepi